Europska komisija danas je usvojila 4. željeznički paket koji se sastoji od šest zakonskih prijedloga s naglaskom na četiri ključna područja.
– Standardi i certifikati koji vrijede širom Europe
Komisija želi smanjiti administrativne troškove željezničkih tvrtki i olakšati ulazak novih operatera na tržište. Birokratski aparat uključen u proces ulaska na tržište glavna je prepreka ulasku novih željezničkih poduzeća u pojedinim državama članicama.
Prema novim prijedlozima jača se uloga ERA – Europska željeznička agencija će pružati usluge po principu “sve na jednom mjestu“. Vlakovi i sva pružna vozila jednom certificirana moći će se pokrenuti svugdje u Europi, a certifikat centralno izdan operaterima, vrijedit će širom Europe. Trenutno odobrenja operaterima i sigurnosne potvrde izdavane su od strane svake države članice.
S obzirom na nove nadležnosti Europske agencije za željeznicu sindikati ETF-a inzistiraju da ERA bude nadzorno tijelo za željezničku sigurnost u liberaliziranom i rascjepkanom željezničkom tržištu, a ne samo promotor veće konkurencije.
– Struktura koja funkcionira
Kako bi poduprla razvoj istinske europske mreže Komisija predlaže jačanje upravljanja infrastrukturom tako da upravitelji kontroliraju sve funkcije u srcu željezničke mreže – uključujući i planiranje investicija u infrastrukturu, svakodnevni rad i održavanje, kao i izradu voznog reda. Komisija se zalaže za opće pravilo da se dvije funkcije: upravljanje infrastrukturom i usluge prijevoza, drže odvojene smatrajući institucionalnu odvojenost najjednostavnijim i najtransparentnijmi načinom da se to postigne.
Međutim, Komisija prihvaća da vertikalno integrirana ili “holding struktura” također može osigurati potrebnu neovisnost, sa „kineskim zidovima” koji će osigurati potrebno pravno, financijsko i operativno odvajanje.
– Bolja kvaliteta i veći izbor kroz dopuštanje pokretanja željezničkih usluga novim operaterima
Kako bi potaknula inovaciju, učinkovitost i bolju vrijednost za novac, Komisija predlaže da se domaći putnički željeznički prijevoz otvori novim sudionicima i pružateljima usluga od prosinca 2019.
Tvrtke će biti u mogućnosti ponuditi domaće usluge željezničkog putničkog prijevoza diljem EU: bilo nudeći konkurentske komercijalne usluge ili putem natječaja za ugovore o javnim uslugama željezničkog prijevoza, koji čine većinu (preko 90%) željezničkih putovanja unutar EU i koje će postati predmetom obveznog raspisivanja natječaja. Sindikati udruženi u ETF dijele mišljenje da obveza raspisivanja natječaja zanemaruje pravo države članice da odlučuje kako će organizirati usluge javnog prijevoza koje je zajamčeno Protokolom 26. Lisabonskog ugovora, a istovremeno su socijalni uvjeti i zaštita radnika prepušteni odluci lokalnih vlasti, bez ikakve obveze.
– Kvalificirana radna snaga
Osjetljiv željeznički sektor ovisi o kvalificiranim i motiviranim radnicima. Obzirom na visoku prosječnu starost radnika tijekom sljedećih 10 godina, željeznica će se suočiti s kombiniranim izazovima privlačenja novih djelatnika da bi zamijenila trećinu radne snage koja će otići u mirovinu, dok istovremeno mora reagirati na novo, sve konkurentnije okruženje.
U okviru EU regulative, države članice će imati mogućnost ( ne i obavezu) zaštiti radnike zahtijevajući od novh poduzetnika da prilikom prijenosa ugovora o pružanju javnih usluga preuzmu i radnike.
Sljedeći koraci
Prijedlog Komisije mora odobriti Europski parlament i vlade zemalja članica, prije nego što bude usvojen.
O Prijedlogu će raspravljati radne grupe, Željeznička sekcija i Izvršni odbor ETF-a te pripremiti svoju kampanju.