Siim Kallas potpredsjednik Komisije nadležan za transportEuropska komisija danas je usvojila 4. željeznički paket koji se sastoji od šest zakonskih prijedloga s naglaskom na četiri ključna područja.

– Standardi i certifikati koji vrijede širom Europe

Komisija želi smanjiti administrativne troškove željezničkih tvrtki i olakšati ulazak novih operatera na tržište. Birokratski aparat uključen u proces ulaska na tržište  glavna je  prepreka  ulasku novih željezničkih poduzeća u pojedinim državama članicama.
Prema novim prijedlozima jača se uloga  ERA – Europska željeznička agencija će pružati usluge po principu  “sve na jednom mjestu“. Vlakovi i sva pružna  vozila jednom certificirana moći će se pokrenuti svugdje u Europi, a certifikat centralno izdan operaterima, vrijedit će širom Europe. Trenutno odobrenja operaterima  i sigurnosne potvrde izdavane su od strane svake države članice.
S obzirom na nove nadležnosti Europske agencije za željeznicu sindikati ETF-a inzistiraju da ERA bude nadzorno tijelo za željezničku sigurnost u liberaliziranom i rascjepkanom željezničkom tržištu, a ne samo promotor  veće konkurencije.

–  Struktura koja funkcionira

Kako bi poduprla razvoj istinske europske mreže Komisija predlaže jačanje upravljanja infrastrukturom tako da upravitelji kontroliraju sve funkcije u srcu željezničke mreže – uključujući i planiranje investicija u  infrastrukturu, svakodnevni rad i održavanje, kao i izradu voznog reda. Komisija se zalaže za opće pravilo da se dvije funkcije:  upravljanje infrastrukturom i usluge  prijevoza, drže odvojene smatrajući institucionalnu odvojenost najjednostavnijim i najtransparentnijmi načinom da se to postigne.
Međutim, Komisija prihvaća da vertikalno integrirana ili “holding struktura” također može osigurati potrebnu neovisnost, sa  „kineskim zidovima” koji će osigurati  potrebno pravno, financijsko i operativno  odvajanje.

– Bolja kvaliteta i veći izbor kroz dopuštanje  pokretanja željezničkih usluga novim operaterima

Kako bi potaknula inovaciju, učinkovitost i bolju vrijednost za novac, Komisija predlaže da se domaći putnički željeznički prijevoz otvori  novim sudionicima i pružateljima usluga od prosinca 2019.

Tvrtke će biti u mogućnosti ponuditi domaće usluge željezničkog putničkog prijevoza diljem EU: bilo nudeći konkurentske komercijalne usluge ili putem natječaja za ugovore o javnim  uslugama željezničkog prijevoza, koji čine većinu (preko 90%) željezničkih putovanja unutar EU i koje će  postati predmetom obveznog raspisivanja natječaja. Sindikati udruženi u ETF dijele mišljenje da obveza raspisivanja natječaja zanemaruje pravo države članice da  odlučuje kako će organizirati usluge javnog prijevoza koje je zajamčeno Protokolom 26. Lisabonskog ugovora, a istovremeno  su socijalni uvjeti  i zaštita radnika prepušteni odluci lokalnih vlasti, bez ikakve obveze.

– Kvalificirana radna snaga
Osjetljiv željeznički sektor ovisi o kvalificiranim i motiviranim radnicima. Obzirom na visoku prosječnu starost radnika tijekom sljedećih 10 godina, željeznica će se suočiti s kombiniranim izazovima privlačenja novih djelatnika da bi zamijenila trećinu radne snage koja će otići u mirovinu, dok istovremeno mora  reagirati na novo, sve  konkurentnije okruženje.
U okviru EU regulative, države članice će imati mogućnost ( ne i obavezu) zaštiti radnike zahtijevajući od novh poduzetnika  da prilikom prijenosa ugovora o pružanju javnih usluga preuzmu i radnike.

Sljedeći koraci

Prijedlog Komisije mora odobriti Europski parlament  i vlade zemalja članica, prije nego što bude usvojen.

O Prijedlogu će raspravljati radne grupe, Željeznička sekcija i Izvršni odbor ETF-a te pripremiti svoju kampanju.