dopis-upravi-hz-cargoSindikat željezničara Hrvatske, Samostalni sindikat HŽ Cargo i Sindikat hrvatskih željezničara još jednom jasno poručuju Upravi HŽ Carga: novim Prijedlogom pravilnika o organizaciji HŽ Carga d.o.o. uništavate svaku mogućnost oporavka HŽ Carga.

Predložena organizacija poduzeća ne uvažava tehnološke procese rada i vodi u nemogućnost izvršavanja ugovorenog prijevoza.

U čijem interesu radite? Komu pripremate teren?

HŽ Cargo d.o.o. je nacionalna tvrtka za prijevoz roba željeznicom. S prevezenih 11 milijuna tona tereta godišnje najveći je prijevoznik tereta željeznicom u Hrvatskoj. Raspolagala je vlastitim voznim parkom (oko 180 lokomotiva i 6.000 vagona različitih serija). Trenutno zapošljava 3.482 radnika. Prosječno je ostvarivala godišnji prihod od prijevoza u visini oko 80 milijuna eura. Ukupna imovina iznosi 285 milijuna eura.

Geostrateški položaj Hrvatske omogućuje HŽ Cargu pružanje najvećeg dijela svojih usluga na prugama koje su hrvatske dionice paneuropskih prometnih koridora (X, Vb i Vc), te sukladno tome usko surađuje sa željeznicama koje se nalaze na spomenutim koridorima.

HŽ Cargo d.o.o. je stopostotni vlasnik ukupno šest društava čije su djelatnosti organiziranje prijevoza roba, održavanje putničkih i teretnih vagona te vagona posebne namjene, potom radionica specijaliziranih za izradu, održavanje i popravak vagona, motornih vlakova, remont i rekonstrukciju te radionica za prekrcaj tereta u riječnim lukama i prijevoz na vodi, vađenje šljunka, pijeska i gline.

Strateški planovi Hrvatske, opsežna obnova željezničke infrastrukture, planirana izgradnja nizinske riječke pruge uz ulaganja u proširenje lučkih kapaciteta otvara lijepu budućnost HŽ Cargu i pristojan prihod njegovu vlasniku.

Problem je što se paralelno sa stvaranjem povoljnih okolnosti za zaradu u djelatnosti prijevoza tereta željeznicom, vuku potezi koji vode k uništenju postojećeg nacionalnog prijevoznika tereta željeznicom – HŽ Carga.

Smanjen intenzitet prijevoza koji je uzrokovao poteškoće u održanju likvidnosti s kojima se HŽ Cargo danas suočava, posebice se to odnosi na financiranje dugoročnih obveza, nije uzrokovan isključivo ekonomskom krizom nego je posljedica lošeg gospodarenja i upravljanja. Dovoljno govori podatak da je od 187 lokomotiva, samo njih 13 u upotrebi i umjesto dobiti, HŽ Cargo bilježi milijunske gubitke gotovo na dnevnoj bazi.

Loše pripremljena i na kraju propala privatizacija kupcu upitnog kredibiliteta podsjeća na već viđeno u Hrvatskoj. Hoće li se ponoviti slučajevi Tempo, Dioki…? Slučaj HŽ Cargo otežava oko 3500 radnika i 80 milijuna eura kredita za koje je jamstvo izdala država. Ministru to ne predstavlja problem.

„Bez ikakvog žaljenja ću poslati tvrtku u stečaj s likvidacijom ako se ne otpusti 1100 radnika, snize plaće 20 posto, kao i otpremnine i ostala prava. Vrijeme popuštanja je prošlo.“ – rekao je Hajdaš Dončić.

Jedna od prvih mjera koju je nakon dolaska na vlast u svojoj proklamiranoj politici uvođenja društvene pravde uvela Kukuriku vlada bilo je donošenje zakonskih promjena kojima je uvedena mogućnost da menadžeri vlastitom imovinom odgovaraju za poslovne propuste poduzeća koje vode. Pravedno bi bilo da odgovaraju i kad donesu pravno upitne odluke koje završe gubitkom javnog novca. Nažalost, političari za donošenje političkih odluka mogu snositi samo političku odgovornost.

Dopis Upravi PDF