“Vlade EU-a moraju djelovati sada i zaustaviti pad željezničkog teretnog prometa u Europi!”

Krajem 2013. u Manheimu je održana konferencija u organizaciji Europske akademije za održivi promet (EVA) na kojoj je izdana takozvana “Mannheimska deklaracija”. Deklaracija ističe paradoksalnu situaciju u Europi: s jedne strane političari pozivaju na više tereta koji bi se trebao prevoziti željeznicom, dok se s druge strane ne poduzimaju korake kako bi se stalo na kraj postojećem narušenom tržišnom natjecanju i favoriziranju cestovnog prijevoza na štetu ekološki održivog prijevoza željeznicom.

Europski željeznički teretni sektor srlja u katastrofu. Tržišni udio pada dramatično u mnogim zemljama diljem kontinenta: usluga prijevoza tereta u željezničkom sektoru smanjena je za daljnjih 3% u razdoblju od lipnja-rujna 2013. Danas željeznički prijevoznici čine manje od jedne petine ukupnog volumena teretnog prijevoza. Dramatična neravnoteža prijeti europskim prometnim pravacima, njegovim živim arterijama. Akcija se mora poduzeti kako bi se to spriječilo.

Ovaj problm u istoj mjeri utječe na socijalne partnere pa ukoliko sindikati i željezničke teretne tvrtke zajednički potpišu deklaraciju pozivajući političare na poduzimanje akcije bio bi to snažan signal koji političari ne bi mogli ignorirati. Jasan poziv da se brzo ‘postavi orijentir’ u pravom smjeru, koji dolazi iz svih europskih zemalja, ne može ostati bez učinka.

Na europskoj razini Deklaracija će biti upućena Odboru za promet Europskog parlamenta i novom povjereniku za promet.

U Njemačkoj su teretna poduzeća Captrain, EVB i Deutsche Bahn AG već potpisali Deklaraciju sa sindikatom željezničara EVG. Austrijski ÖBB i CFL Cargo iz Luksemburga na sličan su se način složili da potpišu Deklaraciju u suradnji sa sindikatima Vida i FNCTTFEL.

Željezničke tvrtke i sindikati diljem Europe pozivaju EU i nacionalne vlade da osmisle plan rasta željezničkog teretnog prometa u Europi, plan čiji je cilj jačanje konkurentnosti tog oblika prijevoza nakon dosadašnjeg dugotrajnog zanemarivanja. Bez projekta za poticanje ravnoteže i rasta željezničkog sektora, pitanja prijevoza će postati najteža prepreka gospodarskom napretku Europe.

Mobilnost i logistika su od presudne važnosti za gospodarstvo i radnu snagu.
Socijalni partneri šalju jasnu poruku Europskoj komisiji i Europskom parlamentu – oni moraju djelovati odmah i sazvati konferenciju s predstavnicima nacionalnih vlada i željezničkih operatera o rastu i uspostavo poštenih uvjeta u sektoru željezničkog teretnog prijevoza.
Bez konkretne zakonske regulative željeznički teretni prijevoznici neće u ovim uvjetima biti sposobni koristiti većinu svojih ekonomskih i ekoloških prednosti.

Reprezentativni sindikati, Sindikat željezničara Hrvatske i Sindikat strojovođa Hrvatske najavili su HŽ Cargu, hrvatskom željezničkom teretnom prijevozniku, namjeru potpisivanja Deklaracije. Deklaracija nije u korist sindikata ili u korist poslodavca nego se odnosi isključivo na uspostavljanje poštenih uvjeta u sektoru i vraćanje tereta na željeznicu.