novi-sastav-ekU nedavnom obraćanju Europskom parlamentu, podpredsjednik Europske komisije Maroš Šefčovič, imenovan u novom Junckerovom sastavu povjerenikom za promet i svemir Europskog parlamenta, govorio je o širokom spektru pitanja unutar sektora prijevoza i svemirskog prostora.

Svrha prve službene rasprave ili saslušanja je omogućiti parlamentu ocjenu opće nadležnosti imenovanih povjerenika, njihovu europsku predanost i osobnu neovisnost. Tom prilikom vrednuje se njihovo znanje o budućem poslovanju i njihove komunikacijske vještine.

Članovima Europskog parlamenta podijeljeni su odgovori na upitnik na koji je Maroš Šefčovič ranije iscrpno odgovorio, a omogućeno im je postavljanje dodatnih pitanja.

Nama je izuzetno važan stav povjerenika Europske komisije koji pokriva sektor željeznice.

„Promet je područje koje dotiče svakoga. Promet je okosnica modernog društva. Europska prometna industrija i logistika izlog su za europsku konkurentnost i inovativni duh. Raditi ću zajedno s vama na izgradnji globalnog vodstva kako bi Europi dali infrastrukture potrebne za 21. stoljeće, za poticanje gospodarstva i otvaranje novih radnih mjesta, za inovaciju i za zaštitu okoliša.“ izjavio je Šefčović.

„Trebamo nove usluge i proizvode koji će omogućiti europskim građanima i tvrtkama da imaju izbor održivih transportnih opcija kojima mogu pristupiti jednostavnim pritiskom na gumb smartphone telefona.

Sedamdeset posto građana EU-a živi u gradovima i promet ima sve više utjecaja na kvalitetu njihovog života, bilo da hodaju, voze bicikl, automobil ili uđu u autobus.

Prijevoz je vjerojatno sektor u kojem su se najjasnije pokazale posljedice hladnog rata i pripadajuće podjele Europe. Zato je uklanjanje tih preostalih razlika kroz učinkovitu provedbu trans-europskih mreža moj prioritet broj jedan“  izjavio je Šefčović, koji ključnim smatra razmjenu mišljenja s građanima čije su mu povratne informacije potvrdile da je prometni sektor i funkcioniranje prometne infrastrukture građanima vrlo važno.

„Trostruko povećanje u proračunu za završetak trans-europskih prometnih koridora u odnosu na prethodno razdoblje, koje guraju u Europski parlament, najbolji je dokaz.“

Što se tiče izgradnje koridora Šefčović je naglasio apsorpcijsku moć kao problem koji je itekako prisutan, posebno u zemaljama članicama iz srednje i istočne Europe.

Za one koji neće biti sposobni koristiti novac iz fondova važit će princip ‘use it or lose it’ (koristi ga ili ćeš ga izgubiti).

„Tu su i drugi u Europi koji trebaju taj novac“, upozorio je Šefčović ističući da si ne možemo priuštiti situaciju kakva je u mnogim državama članicama, gdje se već zašlo u novo financijsko razdoblje, a apsorpcija u tim državama članicama je osobito niska.

Na pitanje europarlamentarca, gospodina Ertuga o socijalnim standardima Šefčović je odgovorio:

„Prvo, u vezi socijalnih prava. Mislim da bi za novu Komisiju trebalo važiti jedno pravilo.  Kad ćemo pripremati zakonodavstvo i kada ćemo ga provesti kroz evaluaciju procjene utjecaja, mislim da bi se trebalo postavljati jedno vrlo važno pitanje: Kako će to utjecati na zapošljavanje u Europi? Hoćemo li stvarati nova radna mjesta ili ćemo stvoriti probleme za ljude na tržištu rada?

Uvjeravam vas da će za mene to biti vrlo važno načelo u području prometa.

Mislim, bit ću posve iskren, ako pogledamo  posljednjih nekoliko godina, mogli smo napraviti bolje kad je riječ o socijalnom dijalogu. Znam da se odvija. Također znam da je to uglavnom na tehničkoj razini i  uglavnom ponekad. Uvjeren sam, da bi stvorili pouzdanje i povjerenje, moramo ga samo više promicati,  posebno jer je u ovom konkretnom aspektu suradnja sa socijalnim partnerima apsolutno bitna.

Želio bih vas uvjeriti da sam potpuno svjestan socijalne osjetljivosti i brige oko te teme. Moj prijedlog rješenja je: produbiti socijalni dijalog,  gdje ćemo zajedno sa socijalnim partnerima raditi na tome kako modernizirati transportnu industriju, ali ne na štetu uspostavljenih socijalnih standarda.

Većina pozitivnih kretanja u Europskoj transportnoj industriji ne bi se dogodila da se u Europskoj uniji, jedinom takvom mjestu na svijetu, nije zauzelo za visoku razinu prava putnika u svim oblicima prijevoza. Siguran sam da je to bio ključ kojom su tvrtke bile prisiljene okončati praksu kao što su prebukiranost ili promjena  reda vožnje u zadnji tren.

Jedinstveni europski prometni prostor mora obuhvatiti sve vrste prometa. Moramo postići potrebnu interoperabilnost našeg željezničkog sektora i prevladati prekograničnu fragmentaciju implementacijom modernih signalnih sustava poput ERTMS, koji je tu i samo čeka da ga  se iskoristi.

Moramo koristiti ERA – Agenciju za željeznicu kako bi se oslobodili od 26 000 nacionalnih propisa koji blokiraju razvoj ovog sektora i trebamo koristiti zajedničke projekte kao što je Shift2Rail kako bi dizajnirali sutrašnji interoperabilan željeznički sustav.

Zajedno možemo osigurati da željeznica pruža pouzdane, kvalitetne i isplative usluge našim građanima i poslovnim subjektima i, istovremeno, pomoći ćemo  EU proizvođačima u željezničkoj industriji zadržati njihovu vodeću svjetsku poziciju.“

Šefčović, koji dolazi iz Slovačke,  članom novog sastava  Europske komisije postaje u posebno izazovna vremena za Europsku uniju, ali i za željeznički sektor.

Ostaje nam pratiti koliko će  od obećanog ostvariti u području željezničkog sektora koji bi trebao pokrivati kao povjerenik EK i da li će zbog previranja, s obzirom na razvoj događaja oko pojedinih kandidata za povjerenike, uopće zadržati resor prometa i svemira.

Odgovori na upitnik (PDF)