Nedavni napad na konduktera na radnom mjestu iznova je aktivirao raspravu o problemu koji je sve učestaliji ne samo u Hrvatskoj nego u prometnom sektoru čitave Europe.
Sigurnost željezničkih radnika i putnika od suštinskog je značaja europskim socijalnim partnerima ETF-u i CER-u i njihovim udruženim tvrtkama i sindikatima.
Iako je Željeznički putnički prijevoz zapravo siguran, socijalni partneri su vrlo zabrinuti naročito kad je riječ o nasilju treće strane protiv zaposlenih u prijevozu putnika željeznicom. Nasilje treće strane definirano je kao “incidenti u kojima su zaposlenici vrijeđani, izloženi prijetnjama ili zlostavljani u okolnostima vezanim za njihov rad, koji uključuju eksplicitni ili implicitni izazov njihovoj sigurnost, blagostanju i zdravlju”
Slučajevi nasilja treće strane imaju fizičke, socijalne i ekonomske posljedice na zaposlenike i socijalne partnere. To mogu biti fizičke ozljede, mentalna tjeskoba, strah i osjećaj nesigurnosti, promjene u ponašanju -izostanci i izbjegavanje, izgubljeni radni dani i bolovanje, prekid radnog odnosa, invalidska mirovina za zaposlenike, negativan imidž o usluzi zbog kašnjenja i otkazivanja vlakova i druge posljedice.
Dužnost zaštite zdravlja i sigurnosti radnika na radnom mjestu i u vezi s radom, sukladno europskom i nacionalnim zakonodavstvu, leži na poslodavcima.
No i zaposlenici se moraju ponašati, koliko god je to moguće, na takav način da ne narušavaju svoje zdravlje i sigurnost. Mnogi prijevoznici su uputili svoje radnike kako postupiti u slučaju agresivnog nastupa putnika. Incidentne situacije prilikom pokušaja naplaćivanja prijevozne karte u vlaku su sve češće, i nerijetko poslodavci savjetuju radnicima da u prvom redu čuvaju svoje zdravlje i paze na svoju sigurnost. Upravo zbog sigurnosti radnika i putnika te zaštite imovine, poslodavci u željezničkom putničkom prijevozu Velike Britanije su usprkos mjerama štednje ponovno nakon učestalih incidenata, na zahtjev sindikata uveli pravilo o najmanje dva konduktera u vlaku. Europskim socijalnim partnerima cilj je suradnička korporativna kultura u poduzimanju mjera za sprječavanje nasilja i saniranju posljedica uslijed nasilja treće strane, posebice uslijed nasilja nad zaposlenicima željezničke tvrtke. Europski socijalni partneri naglašavaju da zajednički pristup obećava najveći uspjeh.
HŽ Putnički prijevoz obraćajući se javnosti nakon nedavnog napada na konduktera i govoreći o šteti koja je napadom nanesena, ni jednom riječju nije spomenuo pomoć koju će pružiti radniku kako bi se mogao nositi sa stresom. Spomenuta je ukupna šteta od 10 000 kuna, i to se uglavnom odnosi na oštećenje materijalne imovine. Ljudski faktor je na dnu ljestvice.
U HŽ Putničkom prijevozu nužno je pokrenuli strategije usmjerene na sprječavanje i bavljenje nasiljem treće strane na radnom mjestu putem praktičnih mjera u svojoj komunikaciji, prevenciji, intervenciji i naknadnoj brizi i kontroli.