img_4546U sklopu projekta „TRENDS“  u hotelu Dubrovnik u Zagrebu se od 6. -7. listopada održavala 3. međunarodna regionalna konferencija na temu Predviđanje utjecaja promjena u prometu na zapošljavanje, radne uvjete, zanimanja i vještine. Konferenciju su organizirali EVA akademije i ETF uz financijsku potporu Europskog socijalnog fonda.

Pedeset sudionika iz Njemačke, Slovenije, Mađarske, Hrvatske, Rumunjske, Bugarske, Srbije i Makedonije raspravljali su o tezama koje obilježavaju ekonomsku globalizaciju, tehnološke promjene, demografske promjene i klimatske promjene te njihovom utjecaju na prijevozni sektor i na način rada i organiziranje sindikata.

Teze o ekonomskoj globalizaciji

  • Globalna konkurencija se provodi kroz faktor rada: rad je preseljen u niskodohodovne države. Regulatorni standardi se uklanjaju iz međunarodnih gospodarskihodnosa
  • Privatni kapital preuzima kontrolu nad prijevoznim kompanijama i infrastrukturom
  • Uvjete za prijevozne usluge određuju multinacionalne kompanije
  • Neregulirani poslovni modeli sve više dominiraju u odnosu na regulirane oblike
  • Zaposlenici se smatraju troškom, a ne vrijednošću kompanije
  • Novi oblici rada potkopavaju uspjehe sindikata

 

Teze o tehnološkim promjenama

  • Putnici žele neprekidni, višemodalni lanac i putovanja „od vrata do vrata“
  • Novi igrači – Google i Amazon kao pružatelji prijevoznih usluga
  • Digitalizacija će ukinuti brojna radna mjesta koja će postati nepotrebna, a nastat će nova radna mjesta i zanimanja
  • Ekonomija platformi stvara novi digitalni prekarijat
  • Korištenje kibernetičko – fizičkih sustava ide paralelno sa suptilnom racionalizacijom te će za posljedicu imati gubitak velikog broja radnih mjesta
  • Automatizacija može dovesti do eliminacije skupina zanimanja, na cesti, vodi i ulici
  • 3D tiskanje kao alternativa tradicionalnoj proizvodnji utjecat će na količinu i puteve u prijevozu

 

Teze o demografskim promjenama

  • Niska stopa rasta broja stanovnika u Europi otežava zapošljavanje kvalificirane radne snage.
  • Sve veća prosječna starosna dob radnika iziskuje mjere za održavanje njihove radne sposobnosti
  • Stariji i vrlo stari ljudi sudjeluju u prometu kao korisnici prijevozne i prometne infrastrukture
  • U zemljama i regijama u kojima se smanjuje broj stanovnika potražnja za uslugama u putničkom i teretnom prijevozu će opstati
  • U urbanim metropolitskim područjima i prometno intenzivnim regijama potražnja za prijevozom putnika i robe će rasti
  • Migracija iz rastućih i zemalja u razvoju u Europi će rasti

 

Teze o klimatskim promjenama

  • Kako bi se postigle mjere za smanjivanje emisije ugljika u prijevoznom sektoru, potrebni su nam novi oblici vožnje bez CO2,, kao i novi koncepti mobilnosti i logistike. Za to su potrebne značajne investicije
  • Promjena na prijevozne usluge koje se brinu o okolišu bit će praćena većom potražnjom za kvalifikacijama radnika
  • Promjena prema održivoj mobilnosti može uspjeti samo ako bude široko prihvaćena u društvu. To uključuje spremnost na toleriranje viših cijena (energenata)
  • Klima se već promijenila. Posljedice po prijevozne sustave moraju se smanjiti gdje god je to moguće
  • Većina ne razumije klimatske sisteme i njihove učinke jer funkcioniraju na eksponencijalni, a ne linearni način te zato što općenito ne možemo predvidjeti pragovne vrijednosti
  • Vremena nema

Izlagači su bili Burkhard Weituschat i Almut Spittel ispred EVA  – Europska akademija za održiv razvoj, Sabine Trier ispred ETF – Europske federacije radnika u prijevozu, Krešimir Sever ispred NHS – nezavisni hrvatski sindikati i Bernard Ivčić ispred Zelene akcije.

img_1636img_1589

img_1574

ttipsumefr