U sklopu projekta „TRENDS“ u hotelu Dubrovnik u Zagrebu se od 6. -7. listopada održavala 3. međunarodna regionalna konferencija na temu Predviđanje utjecaja promjena u prometu na zapošljavanje, radne uvjete, zanimanja i vještine. Konferenciju su organizirali EVA akademije i ETF uz financijsku potporu Europskog socijalnog fonda.
Pedeset sudionika iz Njemačke, Slovenije, Mađarske, Hrvatske, Rumunjske, Bugarske, Srbije i Makedonije raspravljali su o tezama koje obilježavaju ekonomsku globalizaciju, tehnološke promjene, demografske promjene i klimatske promjene te njihovom utjecaju na prijevozni sektor i na način rada i organiziranje sindikata.
Teze o ekonomskoj globalizaciji
- Globalna konkurencija se provodi kroz faktor rada: rad je preseljen u niskodohodovne države. Regulatorni standardi se uklanjaju iz međunarodnih gospodarskihodnosa
- Privatni kapital preuzima kontrolu nad prijevoznim kompanijama i infrastrukturom
- Uvjete za prijevozne usluge određuju multinacionalne kompanije
- Neregulirani poslovni modeli sve više dominiraju u odnosu na regulirane oblike
- Zaposlenici se smatraju troškom, a ne vrijednošću kompanije
- Novi oblici rada potkopavaju uspjehe sindikata
Teze o tehnološkim promjenama
- Putnici žele neprekidni, višemodalni lanac i putovanja „od vrata do vrata“
- Novi igrači – Google i Amazon kao pružatelji prijevoznih usluga
- Digitalizacija će ukinuti brojna radna mjesta koja će postati nepotrebna, a nastat će nova radna mjesta i zanimanja
- Ekonomija platformi stvara novi digitalni prekarijat
- Korištenje kibernetičko – fizičkih sustava ide paralelno sa suptilnom racionalizacijom te će za posljedicu imati gubitak velikog broja radnih mjesta
- Automatizacija može dovesti do eliminacije skupina zanimanja, na cesti, vodi i ulici
- 3D tiskanje kao alternativa tradicionalnoj proizvodnji utjecat će na količinu i puteve u prijevozu
Teze o demografskim promjenama
- Niska stopa rasta broja stanovnika u Europi otežava zapošljavanje kvalificirane radne snage.
- Sve veća prosječna starosna dob radnika iziskuje mjere za održavanje njihove radne sposobnosti
- Stariji i vrlo stari ljudi sudjeluju u prometu kao korisnici prijevozne i prometne infrastrukture
- U zemljama i regijama u kojima se smanjuje broj stanovnika potražnja za uslugama u putničkom i teretnom prijevozu će opstati
- U urbanim metropolitskim područjima i prometno intenzivnim regijama potražnja za prijevozom putnika i robe će rasti
- Migracija iz rastućih i zemalja u razvoju u Europi će rasti
Teze o klimatskim promjenama
- Kako bi se postigle mjere za smanjivanje emisije ugljika u prijevoznom sektoru, potrebni su nam novi oblici vožnje bez CO2,, kao i novi koncepti mobilnosti i logistike. Za to su potrebne značajne investicije
- Promjena na prijevozne usluge koje se brinu o okolišu bit će praćena većom potražnjom za kvalifikacijama radnika
- Promjena prema održivoj mobilnosti može uspjeti samo ako bude široko prihvaćena u društvu. To uključuje spremnost na toleriranje viših cijena (energenata)
- Klima se već promijenila. Posljedice po prijevozne sustave moraju se smanjiti gdje god je to moguće
- Većina ne razumije klimatske sisteme i njihove učinke jer funkcioniraju na eksponencijalni, a ne linearni način te zato što općenito ne možemo predvidjeti pragovne vrijednosti
- Vremena nema
Izlagači su bili Burkhard Weituschat i Almut Spittel ispred EVA – Europska akademija za održiv razvoj, Sabine Trier ispred ETF – Europske federacije radnika u prijevozu, Krešimir Sever ispred NHS – nezavisni hrvatski sindikati i Bernard Ivčić ispred Zelene akcije.