U četvrtak 27. listopada, Europska federacija radnika u prijevozu (ETF) koordinira Europski dan kampanje o potrebi da se zadrži vlakopratno osoblje na vlaku. Pod sloganom “Vaša sigurnost i udobnost su naš prioritet” ETF podružnice će organizirati akcije u 11 europskih zemalja kako bi se podigla svijest o ključnoj ulozi vlakopratnog osoblja za sigurnost putnika.
Vlakopratno osoblje nije tu samo u ulozi kontrolora karata putnika. Osoblje na vlaku ima vitalnu ulogu u osiguravanju sigurnosti putnika i željezničkih radnika, oni su posebno obučeni za postupanje u neugodnim situacijama ili nesrećama i osiguravaju udobnost putnika pružanjem pomoći svim kategorijama putnika. Nedavni događaji, poput napada na vlaku Thalys u ljeto 2015. ili terorističke prijetnje pokazale su čak i više potrebu da se zadrži osoblje u vlakovima.
U tijeku liberalizacije željezničkog sektora dolazi do uvođenja takozvanih “razarajućih” novih poslovnih modela koji željeznici prilagođavaju low-cost modele već ukorijenjene u civilnom zrakoplovstvu i cestovnom prometu.
Novi poslovni model kad je željeznica u pitanju teži većoj upotrebi ” vlaka sjene “, vlakova na kojima nema vlakopratnog osoblja, nego samo strojovođa, pa čak razvijaju i eksperimentiraju sa vlakovima bez strojovođa.
Ova kratkoročna financijska logika, žrtvovanja sigurnosti kako bi smanjili troškove, je u suprotnosti s rastućom potrebom za sigurnost putnika i željezničkih radnika u kolodvorima i u vlakovima.
Brojne aktivnosti u okviru kampanje provode se u ETF članicama u Belgiji, Bugarskoj, Danskoj, Francuskoj, Njemačkoj, Luksemburgu, Nizozemskoj, Norveškoj, Švedskoj, Švicarskoj i Velikoj Britaniji.
Manjak osoblja i industrijske akcije oko uloge konduktera uzrokovale su mjesece prekida na britanskoj južnoj željezničkoj mreži
RMT, najveći sindikat transportnih radnika u Velikoj Britaniji u sporu je s velikim privatnim željezničkim operaterom GTR Southern. Sindikat ovaj spor smatra industrijskim sporom o sigurnosti putnika i gubitku kvalificiranih konduktera, obučenih reagirati u kritičnim sigurnosnim situacijama u vlakovima. Ali to ima ogromne implikacije na osoblje u cijeloj zemlji.
Privatni operateri su kroz smanjivanje standarda i razine željezničke sigurnosti doveli do situacije da će kondukteri i čuvari na vlakovima biti otpuštani kao nepotrebni.
Time se predviđa da će se u Velikoj Britaniji, preko svih koncesije, uštedjeti 2,1 milijarde £ u 20 godina. To je razlog zašto je Vlada odlučna produljiti franšizu kompaniji GTR Southern, najvećoj u zemlji, dok istovremeno želi poraziti sindikat RMT. Kao i u prethodnim borbama u povijesti RMT je sada poslao jasnu poruku: “Ujedinjeni smo jači, razjedinjeni propadamo”.
Željeznička kompanije Southern je nudila radnicima – kondukterima po 2000 funti za prekid štrajka – “samo” su trebali potpisati promjenu ugovora o radu i umjesto izvršnog osoblja postai kontrolor karata.
Sindikat RMT već je održao osmodnevni štrajk i najavio je organiziranje još 14 dana štrajka zbog dugotrajnog spora oko uloge konduktera u vlakovima.
Sindikat je rekao da nema izbora, ali da poduzima akciju protiv onog što smatra “napadnom nebrigom za sigurnost i zaštitu putnika i osoblja pod istim uvjetima”.
Poslodavac je sindikalnu akciju nazvao „sramotnom“ i tiskao letke koje su dijelili putnicima pozivajući ih da na adresu sindikata pošalju poruku kao se osjećaju zbog štrajka.
Tko bi pomislio da će najuspješniju PR kampanju za @RMTunion provesti upravo #southernrail
Poslodavci su se vrlo brzo suočili s bijesnim reakcijama putnika koji su prozreli njihov pokušaj iskorištavanja društvenih medija za pritisak frustriranih putnika protiv sindikata. Deseci putnika su odmah reagirali, ali ne na način na koji su se željeznički šefovi nadali.
Putnici su iskoristili priliku da iskažu svoju potporu sindikatu i ljutnju prema kompaniji GTR Southern.
Najčešće poruke putnika kompaniji bile su: “Doveli ste do ovoga sami, Vaši putnici trpe”
Putnik Simon Cox je napisao: „Ne volim sindikate, ali još manje volim nekompetentan menadžment“
Sličan štrajk zbio se sa Škotskim željezničkim operaterom ScotRail i riješen je nakon što je zajamčen drugi član osoblja u svim vlakovima. U ovom sporu nije se radilo „samo o vratima“ kako je pokušao javnost uvjeriti poslodavac, radilo se o davanju putniku opsega garancije sigurnosti koju mogu dobiti samo ukoliko je na vlaku prisutan drugi član osoblja“.