Sindikat željezničara Hrvatske i Sindikat infrastrukture HŽ su Upravi HŽ Infrastrukture najavili industrijsku akciju – javni prosvjed s obzirom da nakon dugotrajnih kolektivnih pregovora, unatoč sindikalnom pristupu pregovorima u dobroj vjeri, novi Kolektivni ugovor HŽ Infrastrukture nije zaključen.
Dva su sindikata i tijekom kolektivnih pregovora isticala da razloga za smanjenje prava radnika nema.
HŽ Infrastruktura d.o.o. je poslovnu godinu završila s pozitivnim poslovanjem što jasno dokazuje da dosadašnja prava radnika ne ugrožavaju poslovanje tvrtke.
Prijedlozi za umanjenju prava radnika koje je sindikatima uputio pregovarački odbor poslodavca pokazuje namjeru potpune diskriminacije radnika kroz smanjenja prava koja se uglavnom odnose na određenu grupaciju radnika.
Svojim postupcima Uprava je pokazala da pregovorima nije pristupila u dobroj vjeri jer je još tijekom kolektivnih pregovora u postupak uvela Prijedloga Pravilnika o radu koji sadrži u potpunosti iste prijedloge smanjenja prava radnika.
Jedino što u ovakvim situacijama preostaje radnicima je korištenje svih zakonom dopuštenih aktivnosti s jedinim ciljem: očuvanjem prava radnika HŽ Infrastrukture d.o.o.
Javnim prosvjedom koji će se održati dana 22. 11. 2016. s početkom u 11:00 sati zahtjeva se:
– Potpisivanje novog Kolektivnog ugovora s pravima kakva su bila zajamčena i u postojećem Kolektivnom ugovoru
– Hitno uključivanje predstavnika sindikata u izradu Programa restrukturiranja HŽ Infrastrukture d.o.o.
Ukoliko se Uprava ogluši na zahtjeve iznesene na javnom prosvjedu, sindikati će biti prisiljeni pristupiti i organizaciji obustave rada, odnosno generalnog štrajka radnika HŽ Infrastrukture, sukladno odredbama Zakona o radu.
Hrvatske željeznice jedan su od značajnijih korisnika državnog proračuna, no istovremeno, Hrvatske željeznice uvjerljivo su najzanemareniji, najzapušteniji sektor u Republici Hrvatskoj
Stoga su sindikati poslali apel predsjedniku Vlade RH Plenkoviću i resornom ministru Butkoviću te zatražili prijem i početak razgovora o rješavanju gorućih problema željezničkog sektora, kao i o uvjetima zaključivanja kolektivnog ugovora HŽ Infrastrukture d.o.o., koja predstavlja stožerno Društvo željezničkog sektora.
„Mi sindikati niz godina ukazujemo na izostanak obnove i modernizacije, na činjenicu da kapitalni remont pruga zaostaje na 1700 km, od ukupno 2700 km željezničke mreže, što je glavni uzročnik ne konkurentnosti željezničkih prijevoznika i pada udjela prijevoza željeznicom, a posljedično i gubitaka u poslovanju HŽ Carga i HŽ Putničkog prijevoza. Loše upravljanje, izostanak investicija sve više ugrožava i samu sigurnost prometa.
Ukazujemo na izostanak kvalitetne i obvezujuće strategije prometnog razvitka, ukazujemo na iznimno loš i štetan Zakon o podjeli HŽ-a itd.“
Sindikati, baš kao i Europska komisija, a i Svjetska banka, ukazuju na pogubno djelovanje političkog kadroviranja
„Niz godina kadroviranje na željeznici svodi se na političko uhljebljivanje, uz povremeno zadovoljavanje marginalnih političkih partnera i lokalnih stranačkih šerifa, pri čemu se u pravilu radi o kadrovima koji o upravljanju željeznicom znaju malo, ili nimalo.“
Takvi kadrovi, na ionako iscrpljenoj i zapuštenoj željeznici, omogućuju pojedinim poslovnim konzultantima, dobavljačima informatičke opreme i softvera, odvjetničkim društvima, građevinskim tvrtkama, proizvođačima i dobavljačima rezervnih dijelova za pruge i prijevozna sredstva, privatnim cestovnim prijevoznicima i drugima, mešetarenje i dodatno isisavanje željeznice.
„Dobrim dijelom u tome leži razlog paradoksa, što je željeznica kao značajni korisnik državnog proračuna istovremeno i dalje podinvestirana, zastarjela i nekonkurentna. Jedino tako moglo se dogoditi to što su zadnje dvije Uprave HŽ Infrastrukture posve zanemarile kolektivno pregovaranje i dovele tvrtku i radnike u poziciju krajnje neizvjesnosti po pitanju ostvarivanja prava i obveza iz radnog odnosa. Unatoč našoj dobroj vjeri i strpljenju, vidljivo je da će se poslodavac uozbiljiti tek nakon što sindikati organiziraju obustavu rada i generalni štrajk radnika HŽ Infrastrukture. To nam nije cilj, no što nam drugo preostaje, nakon što poslodavac više od godinu dana izbjegava konkretne i ozbiljne pregovore koji bi rezultirali zaključivanjem novog Kolektivnog ugovora?“
U cilju rješavanja nagomilanih problema i zaustavljanja propadanja željeznice, sindikati upućuju zahtjeve:
1. Tražimo donošenje nove Strategije prometnog razvitka i Nacionalnog programa željezničke infrastrukture, koje će osigurati ubrzanu obnovu i modernizaciju željezničke infrastrukture, s ciljem da se zaostatak kapitalnog remonta pruga godišnje smanji za 100 km, s ciljem povećanja konkurentnosti prijevoznika i sigurnosti željezničkog prometa.
2. Tražimo donošenje novog Zakona o podjeli HŽ-a, kojim bi se željezničke nekretnine stavile u funkciju i na brigu korisnika, a višak se komercijalizirao.
3. Tražimo organizacijsku transformaciju Hrvatskih željeznica ustrojem HŽ Holdinga (HŽ Grupa d.o.o.), koji bi bio vlasnik željezničkih društava, kroz koji bi bili racionalizirani i objedinjeni poslovi strateškog upravljanja, nekretnine, nabavni poslovi te financije i kontroling.
4. Tražimo da kadroviranje na željeznici bude isključivo na osnovi stručnosti i sposobnosti, a ne političko kadroviranje, niti koruptivno kadroviranje u korist „dionika“ iz privatnog sektora.
5. Sukladno europskim direktivama tražimo donošenje mjera kojima će željeznički prijevoz, kao najučinkovitiji oblik kopnenog prijevoza koji je ekološki, energetski i ekonomski održiv, imati prednost i biti kralježnica intermodalnog prijevoza.
Kao jednu od nužnih mjera vidimo poticanje prijevoza pojedinačnih vagonskih pošiljaka, što čine i druge europske zemlje, a u interesu je ponajprije srednjih i malih poduzetnika, kao korisnika prijevoza, ali i HŽ Carga, kao nacionalnog prijevoznika.
6. Tražimo da odmah poduzmete korake za ozdravljenje HŽ Carga, kroz imenovanje stručnog, tržišno usmjerenog menadžmenta koji će zaustaviti trend strmoglavog pada prihoda i to jačanjem službe prodaje, restrukturiranjem isključivo prema potrebama rada i osiguranjem dovoljnog broja lokomotiva.
7. Tražimo zaključivanje Kolektivnog ugovora HŽ Infrastrukture na razdoblje od 3 godine.
Ukoliko se oglušite na naš zahtjev, biti ćemo prisiljeni 22. 11. 2016. godine organizirati javni prosvjed na Trgu Svetog Marka, a nastavno pristupiti i organizaciji obustave rada, odnosno generalnog štrajka radnika HŽ Infrastrukture, sukladno odredbama Zakona o radu.
Zahtjeve potpisuju:
Slavko Proleta
Predsjednik Sindikata infrastrukture HŽ
Ivan Forgač
Predsjednik Sindikata hrvatskih željezničara
Zoran Maršić
Predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske
Ivica Vilić
Predsjednik Sindikata branitelja i radnika Hrvatskih željeznica
Pismo najave prosvjeda (PDF)
Pismo premijeru i ministru (PDF)